Palliatieve zorg de basis
- Aanbieder LUMC
- Duur 3 dagen
- Kosten ja
- Locatie LUMC Leiden
- CanMEDs rol communicator | communiceren, samenwerkingspartner | samenwerken, zorgverlener | medisch handelen
- Accreditatie aangevraagd, V&V (verzorgenden en verpleegkundigen)
Palliatieve zorg houdt in dat je patiënten of cliënten en hun naasten ondersteunt en verzorgt in een periode waarin genezing niet meer mogelijk is. Het draait vooral om het verbeteren van de kwaliteit van leven en het inspelen op persoonlijke behoeften, zowel lichamelijk, sociaal, psychisch als spiritueel.
De nascholing is ontworpen om kennis en inzichten te bieden die je nodig hebt om deze compassievolle zorg te leveren. Belangrijk hierbij is de palliatieve zorg situatie te herkennen bij je patiënt en zijn naasten. In de palliatieve zorg ben jij de schakel tussen diverse disciplines om woorden te geven aan de vragen die er zijn en een proactief zorgplan op te stellen en te monitoren.
Leerdoelen
De deelnemer kan na deze scholing
- uitleggen wat palliatieve zorg is met behulp van specifieke begrippen als markering van de palliatieve fase en de vier dimensies van de patiënt: lichamelijk, psychisch, sociaal en existentieel.
- benoemen voor wie palliatieve zorg is bestemd en in welke fase van ziekte palliatieve zorg van toepassing is vanuit het perspectief van de patiënt en naasten; • Een proactief zorgplan opstellen bij een standaard casus.
- vertellen hoe de palliatieve zorg regionaal en landelijk is georganiseerd voor patiënt en naasten.
- voor de eigen patiënten een sociale kaart maken bij een zorgvraag;
- met behulp van een casus verschillende symptomen als pijn, delier, dyspneu, obstipatie systematisch in kaart brengen met de verschillende risicofactoren per symptoom en eventuele meetinstrumenten.
- uitleggen hoe bij een symptoom een hulpvraag of een consultvraag bedoeld voor een specialistische hulpverlener in de palliatieve zorg geformuleerd kan worden.
- beargumenteren hoe complementaire zorg ingezet kan worden bij symptoommanagement.
- motiveren op welke wijze keuzes gemaakt worden bij veranderingen in de hulpvraag (en leg uit hoe deze verandering van invloed is/kan zijn op de vier dimensies).
- vertellen aan de naasten van een patiënt/cliënt waaraan zij kunnen zien dat de stervensfase is begonnen en wat zij in deze fase kunnen verwachten aan symptomen.
- beschrijven op welke manier je kan signaleren dat een patiënt/cliënt met levensvragen worstelt.
- uitleggen hoe je als verpleegkundige kunt participeren en ondersteunen bij levensvragen en zingeving.
- de specifieke zorg, communicatie en rapportage in de laatste 72 uur en na overlijden benoemen.
- uitleggen hoe “sterven in eigen regie” vorm kan krijgen in de eigen praktijk/werkveld.
- vertellen welke factoren bijdragen aan een gecompliceerd rouwproces bij de naasten.
- in eigen woorden uitleggen hoe hij/zij oog kan hebben voor de emoties van collega’s en hoe dan te handelen.
Leervorm(en)
Online kennisclips
Casusbesprekingen
Onderwijsleergesprekken
Discussies
Gesprekken oefenen
Richtlijnen, literatuur
Richtlijnen palliatieve zorg
Kwaliteitskader palliatieve zorg
Palliatief redeneren
Startdata
Data waarop de scholingen worden aangeboden:
- 21 januari 2025
- 6 maart 2025
- 13 mei 2025