Aanvullende opleiding palliatieve zorg
Deze indicator meet het percentage zorgverleners met een aanvullende opleiding palliatieve zorg.
Belang indicator. Goede palliatieve zorg start bij goed onderwijs over palliatieve zorg1. Uit de Kennissynthese Onderwijs palliatieve zorg (2016) bleek dat palliatieve zorg geen standaardonderdeel is van het zorgonderwijs2. In het huidige onderwijs komt het nog steeds onvoldoende aan bod1. Een aanvullende opleiding palliatieve zorg zorgt ervoor dat iedere zorgverlener over de juiste competenties beschikt om kwalitatief goede palliatieve zorg te verlenen2. Op 4 juni 2024 is de motie onderwijs palliatieve zorg in de zorgopleidingen aangenomen in de Tweede Kamer. Er zal verkend worden of en hoe bestaande zorgopleidingen palliatieve zorg en levenseindezorg een structurele plek kunnen geven3.
Hoe gemeten. Via een peiling onder (zorg)professionals over hun ervaringen met en het perspectief op palliatieve zorg en ondersteuning in de laatste levensfase. De cijfers hebben betrekking op 2022 en 20244.
61% van de zorgverleners geeft aan een aanvullende opleiding palliatieve zorg gevolgd te hebben. Ongeveer een kwart van de ondervraagden heeft een aanvullende cursus gedaan.
|
Cijfers
Aanvullende opleiding palliatieve zorg gevolgd
Specificatie gevolgde opleiding
Percentage van de professionals die aangeven een opleiding te hebben gevolgd
Context
|
De WHO en EAPC onderschrijven het belang van onderwijs in palliatieve zorg5, 6. Uit onderzoek komt naar voren dat artsen beter voorbereid moeten worden op levenseindezorg. De noodzaak van palliatieve zorg educatie in de medische curricula wordt in verschillende artikelen benadrukt6, 7. Gebrek aan onderwijs in palliatieve zorg kan beschouwd worden als één van de belangrijkste barrières om palliatieve zorg te integreren in de zorgsystemen6. Het voorbeeld van het EPEC-programma uit de Verenigde Staten laat zien dat het voorbereiden van jonge dokters op levenseindezorg mogelijk en realistisch is7.
In Nederland wordt palliatieve zorg beschouwd als generalistische zorg, die door iedere zorgverlener in elke setting gegeven moet kunnen worden. In de praktijk zijn er wel in palliatieve zorg gespecialiseerde zorgverleners. Zorgverleners die zichzelf omschrijven als specialist palliatieve zorg doen dit meestal op basis van zowel hun aanvullende opleiding palliatieve zorg als hun werkervaring. Zorgverleners geven aan dat er meer duidelijkheid nodig is over de functie-eisen van de rol van specialist in de palliatieve zorg8. Voor verpleegkundigen is er een profiel vastgesteld9. Voor verzorgenden IG wordt er een uniforme standaard gelanceerd in oktober 2024 door V&VN. Er is een groeiende erkenning van het belang van gespecialiseerde opleidingen in palliatieve zorg voor zorgprofessionals, en initiatieven om deze opleidingen te ontwikkelen en te implementeren. Er is ook behoefte aan scholing, zo blijkt uit een peiling van V&VN dat er behoefte is aan scholing over het omgaan met de dood10. |
Aan de slag!
|
Al het goedgekeurde onderwijsmateriaal van O2PZ staat op Palliaweb11. Het (vervolg)programma Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ) zet zich - samen met alle betrokken stakeholders - in voor nóg beter zorgonderwijs over palliatieve zorg. Met als doel dat iedere zorgverlener, van verzorgende en verpleegkundige tot arts, over de juiste competenties beschikt om kwalitatief goede palliatieve zorg te verlenen1.
|
1. Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ). (2024, 15 juli). Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ): Een programma voor de verbetering van palliatieve zorg door educatie. 2.Croiset et al., (2016).
2. Kennissynthese Onderwijs palliatieve zorg. Verkregen op 15 juli via https://www.zonmw.nl/sites/zonmw/files/typo3-migrated-files/Kennissynthese_onderwijs_palliatieve_zorg.pdf
3. https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A04445
4. Peiling onder zorgverleners 2022 en 2024 (binnenkort openbaar).
5. Connor S. R., Sepulveda Bermedo M. C.. (2014). Global atlas of palliative Care at the end of life.
6. Centeno, C., Garralda, E., Carrasco, J. M., den Herder-van der Eerden, M., Aldridge, M., Stevenson, D., Meier, D. E., & Hasselaar, J. (2017). The palliative care challenge: Analysis of barriers and opportunities to integrate palliative care in Europe in the view of national associations. Journal of Palliative Medicine, 20(11), 1195-1204.
7. De Bruin, A., Jansen, S., & Verhoeven, R. (2020). Toekomstige artsen beter voorbereiden op levenseindezorg. Tijdschrift voor Gezondheidszorg.
8. Van Zuilekom, K., De Vries, M., & Jansen, P. (2024). Generalist, specialist, or expert in palliative care? A cross-sectional open survey on healthcare professionals' self-description. Journal of Palliative Medicine.
9. https://palvoorprofs.nl/uploads/files/vvn_-profiel_paliatieve_zorg_(om_te_printen)_(1).pdf
10. https://www.venvn.nl/nieuws/zorgprofessionals-behoefte-aan-scholing-over-omgaan-met-de-dood/
11. https://palliaweb.nl/onderwijs-en-opleiden-palliatieve-zorg