Klinisch redeneren (Taak 2 leerlijn Advance Care Planning)
Onderwijsmateriaal

Klinisch redeneren (Taak 2 leerlijn Advance Care Planning)

  • Aanbieder Maastricht University
  • Soort materiaal casuïstiek, lesmodule
  • Versie 2021
  • Opleiding geneeskunde-master (7), physician assistant (7), vpk. specialist (7)
  • CanMEDs rol professional en kwaliteitsbevorderaar | professionaliteit, zorgverlener | medisch handelen
  • Kosten nee
Contactpersoon
Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 20 oktober 2021

Taak 2 van de leerlijn Advance Care Planning kan ook als losstaande leertaak worden gebruikt. De focus ligt op het zelf nadenken over welke stappen moeten worden gezet en welke vragen dan moeten worden gesteld in een ACP-gesprek. Studenten ontwikkelen klinische redeneervaardigheden met hulp van papieren casuïstiek: een over dyspnoe en een over misselijkheid.

Leerdoelen

  • De student oefent op effectieve wijze de redeneervaardigheden op de vier dimensies van palliatieve zorg.
  • De student kan beredeneren wat de invloed kan zijn van aspecten uit verschillende dimensies op het te voeren (ACP-)beleid bij een palliatieve patiënt.
  • De student kan de patiënt bevragen op relevante aspecten in de fysieke, psychische, sociale en zingevingsdimensie.

 

Naar de docenteninstructie

Naar de studentinstructie


Licentie

Creative commons: by-nc

 

Dit materiaal is door de screeningscommissie van Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.

 

Contactpersoon
Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 20 oktober 2021
Niet gevonden wat je zocht?
Mail de redactie
Mail de redactie met jouw evenement, jouw nieuws of een tool waar anderen (ook) baat bij kunnen hebben. 'Delen is vermenigvuldigen', zeggen ze wel eens. Maar ook suggesties of klachten over de vindbaarheid van informatie zijn zeer welkom. Met jouw inbreng kunnen we Palliaweb verbeteren.