Participatiematrix Onderwijs
- Datum publicatie 8 september 2023
- Auteur Septet en O²PZ
- Soort publicatie hulpmiddel
- Gebruiker Beleidsmaker
- Setting Alle settingen
Onderwijspartijen worden vaak pas last minute, achteraf, of zelfs helemaal niet betrokken bij wetenschappelijk onderzoek en projecten in de (palliatieve) gezondheidszorg. Een gemiste kans, want onderzoekers en projectteams willen toch juist dat hun uitkomsten en/of eindproducten ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden? Dan is het belangrijk dat goed deze aansluiten op (zorg)onderwijscurricula én op de zorgpraktijk. Dat vereist om vroegtijdig na te denken over de rol die het zorgonderwijs kán of móet spelen. De Participatiematrix Onderwijs, ontwikkeld door consortium Septet en O²PZ helpt hierbij.
Om de participatie van (zorg)onderwijs inzichtelijk te maken, is het invullen van de Participatiematrix Onderwijs een waardevol instrument. Deze matrix is ontleend aan de Patiëntenparticipatiematrix en verder ontwikkeld door consortium Septet en programma O²PZ.
Download de Participatiematrix Onderwijs
7 niveaus van participatie
De Participatiematrix Onderwijs biedt inzicht in de rol die het onderwijs in het onderzoek, project of subsidieaanvraag heeft. Dit kan op verschillende niveaus. De matrix maakt onderscheid tussen zeven niveaus:
- initiëren
- informeren
- raadplegen
- adviseren
- coproduceren
- meebeslissen
- zelfbeheer.
Aan de hand van de matrix is het mogelijk om te bepalen in welke mate het noodzakelijk is om het (zorg)onderwijs te betrekken. De matrix biedt daarnaast een vijfstappenplan om onderwijs daadwerkelijk te betrekken.