Waardigheid in de laatste levensfase voor patiënten van niet-westerse herkomst en hun naasten
- Betrokken organisaties Pharos, AMC, Netwerk NOOM, Amsterdam UMC locatie VUmc, Stichting Gezondheid Allochtonen Nederland
- Looptijd 01-05-2017 tot 01-05-2019
- Status afgesloten
- Zorgvrager mensen met een migratieachtergrond
- Subsidiegever ZonMw
Om goede palliatieve zorg aan diverse patiëntengroepen te waarborgen is inzicht nodig in de verschillende percepties over waardigheid en in competenties van zorgverleners die deze percepties over waardigheid ondersteunen of versterken.
Doel
Doel van het project is het ontwikkelen van voorlichting aan patiënten van niet-westerse herkomst over zorg aan het levenseinde en hun naasten en het ontwikkelen van een training voor zorgverleners over waardigheid bij niet-westerse patiënten. Daarnaast is in kaart gebracht hoe waardigheid wordt ervaren door patiënten van Turkse, Marokkaanse en Surinaamse herkomst en wat voor hen belangrijk is om waardigheid te behouden.
Resultaten
Het project heeft een e-learning opgeleverd voor het MBO, maar daarbij verdiepende opdrachten voor het MBO, HBO en WO. Daarnaast hebben zij een voorlichting ontwikkeld waarin informatie wordt gegeven over palliatieve zorg. Daarin gaan deelnemers met elkaar in gesprek over de betekenis van de laatste levensfase en wat daarin voor hen belangrijk is.
Producten
E-learning: E-learning voor mbo en hbo
De e-learning is ontwikkeld voor mbo-niveau 3-4 en is ook bruikbaar voor hbo-studenten. De focus van de e-learning ligt op kennisoverdracht en reflectie. De studenten doen kennis op over de onderdelen die belangrijk zijn bij (palliatieve) zorg aan migranten, reflecteren op hun eigen visie op een waardige laatste levensfase en maken kennis met casussen waarin dilemma’s met patiënt of familie zich voor doen.
Handreiking: Toelichting e-learning en Verdiepende opdrachten voor mbo, hbo en wo
De handreiking bestaat uit de beschrijving van een e-learning ‘Palliatieve zorg aan migranten’ en verdiepende opdrachten die door docenten gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Dit onderwijs is geschikt voor MBO-3, MBO-4, HBO en WO.. De focus van de verdiepende opdrachten ligt op verdieping van de thema’s en het samen reflecteren op en oplossen van veelvoorkomende situaties. De verdiepende opdrachten zijn ontwikkeld voor MBO-3-4, HBO en WO.
Materiaal: Voorlichtingsmateriaal over laatste levensfase
Doel van het voorlichtingsmateriaal is voorlichters te helpen informatie gegeven over palliatieve zorg en met de deelnemers in gesprek te gaan over de betekenis van de laatste levensfase en wat daarin voor hen belangrijk is. Het materiaal bestaat uit: Draaiboek, een powerpointpresentatie en een uitleg bij de powerpointpresentatie. Er is materiaal voor: Turkse en Marokkaanse voorlichters, Surinaams-Creoolse voorlichters en Surinaams-Hindoestaanse voorlichters
Artikel: Religie en familie. Dit artikel is verschenen in: Pallium oktober 2019. Om dit artikel te lezen is een account nodig
Artikel: Twelve tips to teach culturally sensitive palliative care. Dit artikel is verschenen in: Medical Teacher oktober 2020
Artikel: A dignified last phase of life for patients with a migration background: A qualitative study. Dit artikel is verschenen in: Palliative Medicine decemer 2020
Artikel: Community Education for a Dignified Last Phase of Life for Migrants: A Community Engagement, Mixed Methods Study among Moroccan, Surinamese and Turkish Migrants. Dit artikel is verschenen in: International Journal of Environmental Research and Public Health oktober 2020.