Simuleren van een ACP-gesprek (Taak 4 leerlijn Advance Care Planning)
Onderwijsmateriaal

Simuleren van een ACP-gesprek (Taak 4 leerlijn Advance Care Planning)

  • Aanbieder Pasemeco
  • Soort materiaal casuïstiek, lesmodule
  • Versie 2021
  • Opleiding bachelor geneeskunde niveau 6, geneeskunde-master (7)
  • CanMEDs rol communicator | communiceren, professional en kwaliteitsbevorderaar | professionaliteit, zorgverlener | medisch handelen
  • Kosten nee
Contactpersoon Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 1 juni 2021

Artsen voeren met patiënten in de palliatieve fase geregeld gesprekken over de toekomst. Er wordt gesproken over wat er te verwachten is rondom het ziekteverloop en over angsten, verwachtingen en wensen van de patiënt. In deze gesprekken worden via gezamenlijke besluitvorming afspraken gemaakt over de zorg in de komende periode en rond het overlijden: advance care planning (ACP), ofwel proactieve zorgplanning.

Essentieel in gespreksvoering binnen ACP is aandacht voor alle vier dimensies van palliatieve zorg: somatisch, psychisch, sociaal en zingeving. Deze leertaak is gericht op het zelfstandig voeren van advance care planningsgesprekken in een onderwijssetting. Met simulatiepatiënten kunnen studenten zelfstandig oefenen met het integreren van hun eerder opgedane kennis en vaardigheden rond:

  • palliatieve zorg
  • gespreksvoering op vier dimensies
  • klinisch redeneren en scenariodenken
  • proactieve zorgplanning (advance care planning)

Dit is leertaak 4 van de leerlijn ACP. De leerlijn bestaat uit vijf leertaken:
1. Het voeren van een ACP-gesprek
2. Klinisch redeneren
3. Oefenen met virtual patients
4. Simuleren van een ACP-gesprek
5. Een realistisch zorgplan opstellen

Bij elke leertaak is er een studenteninstructie en een docenteninstructie beschikbaar en in een enkel geval zijn er bijlagen. Ook is er een lijst met ondersteunende materialen bijgevoegd. In de docenteninstructie worden bovendien alternatieve onderwijsactiviteiten geboden.
 

Naar het materiaal


Licentie

Creative commons: by-nc


​Dit materiaal is door de screeningscommissie van Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.

Contactpersoon Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 1 juni 2021
Bied je onderwijsmateriaal aan
Vul op deze pagina de vereiste velden in om je aanbod in te dienen.