Missie Tumor Onbekend lanceert bewustwordingscampagne Primaire Tumor Onbekend
In Nederland krijgen jaarlijkse ongeveer 1.500 patiënten de diagnose 'primaire tumor onbekend' (PTO). Dit betekent dat er sprake is van uitgezaaide kanker, zonder dat de bron (de primaire tumor) bekend is. Doordat de bron van de uitzaaiingen onbekend is, is het moeilijk een goede behandeling te vinden. Patiëntenorganisatie Missie Tumor Onbekend heeft onlangs een bewustwordingscampagne gelanceerd om meer (h)erkenning en maatschappelijke betrokkenheid te genereren bij de strijd die Primaire Tumor Onbekend (PTO) is voor patiënten, naasten en nabestaanden.
Campagnefilm en patient journey
Missie Tumor Onbekend geeft de campagne vorm met de video Missie Tumor Onbekend: een medische cold-case die in reclameblokken op televisie zal worden uitgezonden. Naast de video wordt gestart met een patient journey traject. Voor dat traject is Missie Tumor Onbekend op zoek naar PTO-patiënten en naasten die hun verhaal willen delen. Deze ervaringen worden gebruikt om zorgverbeteringen rond PTO in kaar te brengen. Zorgverleners kunnen patiënten hiervoor doorverwijzen naar de website van Missie Tumor Onbekend.