Het schilderij 'De stervende dandy' (1918) door Nils Dardel
- Datum publicatie 6 februari 2019
- Auteur Coen Albers
- Organisatie E-Pal
De briljante excentrieke Zweedse post-impressionistische schilder Nils Dardel (1888-1943) werd opgeleid aan de Koninklijke Kunstacademie van Stockholm. Hij was een kleinzoon van de befaamde Zweedse schilder en kamerheer van de koning van Zweden, Fritz von Dardel.
Zoals veel tijdgenoten ging hij in 1910 naar Parijs. Daar kwam hij in aanraking met het fauvisme. Hij verkeerde in surrealistische en dadaïstische kringen. Zijn kenmerkende flamboyante stijl werd bekend als ‘Dardelisme’, een gemaskeerd autobiografisch realisme, ondergedompeld in een dromerige, kleurrijke en verfijnde fantasiewereld.
Dardel leed levenslang aan een hartkwaal. Hij leefde altijd met doodsangst en vrees voor afwijzing. In 1943 stierf hij in een New Yorkse hotelkamer aan een hartaanval.
In De stervende dandy heeft hij zichzelf afgebeeld op zijn sterfbed, dat pas 25 jaar later zou komen. De golvende lijnen en de intense kleuren verraden de invloed van Matisse. Gekleed in een stijlvol groen pak, is zijn blik niet zoals gebruikelijk vroom naar boven gericht. Hij kijkt naar een handspiegel in zijn rechterhand, met zijn andere hand op zijn borst. Hij is omringd door evenzeer chique geklede vrienden. De man wendt wenend in een zakdoek zijn blik af, terwijl de dames zich liefdevol over de stervende ontfermen.
Dit schilderij is te zien in het Moderna Museet in Stockholm.
Deze bijdrage is onderdeel van E-Pal - editie februari 2019. U vindt alle bijdragen E-Pal hier.