Verhuizen met dementie (reflectieoefening)
- Aanbieder Zuyd Hogeschool
- Soort materiaal oefenmateriaal
- Versie 2022
- Opleiding alle opleidingen, anders, bachelor geneeskunde niveau 6, basisarts niveau 7, diëtist, fysio- of ergotherapeut, geestelijk verzorger, geneeskunde-master (7), geneeskundig specialist niveau 8 (basis PZ), geneeskundig specialist niveau 8+ (gevorderd PZ), hbo maatschappelijk werk en dienstverlening, hbo-verpleegkundige niveau 6, helpende zorg & welzijn niveau 2, huisarts, kaderarts palliatieve zorg, mbo-verpleegkundige niveau 4, physician assistant (7), post-hbo palliatieve zorg (6), praktijkondersteuner (4), psycholoog, specialist ouderengeneeskunde, verzorgende (IG) niveau 3, vpk. specialist (7), vrijwilligers palliatieve zorg
- CanMEDs rol gezondheidsbevorderaar | maatschappelijk handelen, professional en kwaliteitsbevorderaar | professionaliteit, reflectieve EBP professional | kennis en wetenschap
- Kosten nee
Deze reflectieoefening zorgt ervoor dat zorgverleners zichzelf verplaatsen in de schoenen van iemand met dementie die zal verhuizen naar het verpleeghuis. Ze worden geconfronteerd met gebeurtenissen die ook kunnen voorkomen bij een echte situatie en kunnen zo ervaren wat dit met hen doet. Zo komen ze tot bewustwording en meer begrip voor de impact die een verhuizing kan hebben op iemand met dementie. Deze inzichten, vaak gericht op patiëntgerichte zorg, sensitiviteit voor het ziektebeeld en reflectievermogen, kan inspireren tot verbetering van eigen zorgverlening.
De oefening zelf is relatief kort en simpel. De nabespreking kan langer duren omdat het soms ervaringen en gevoelens oproept bij deelnemers waarop zij willen reflecteren, herinneringen oproept die zij willen delen of maatschappelijke discussies kan oproepen. Deze kunnen in de professionele sfeer zijn, maar ook in de persoonlijke sfeer. Het is aan de gespreksleider (=de (gast)docent) hoeveel ruimte hij/zij daarvoor inruimt. Let op: deze nabesprekingen staan wel bekend om hun rijke opbrengst.
Leerdoelen
Na deze oefening heeft de student:
- inzicht in de beleving van iemand met dementie die gaat verhuizen naar het verpleeghuis
- bewustwording gekregen in de moeilijke keuzes die iemand met dementie moet maken gedurende het proces van verhuizing/opname
- gevoeligheid ontwikkeld rondom de woordkeuze in de palliatieve zorg bij deze doelgroep
- zelfreflectie ontwikkeld in de eigen reactie op, en vertaling naar, soortgelijke situaties
Licentie
Dit materiaal is door de screeningscommissie van Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.