Suggesties leertaken binnen de zorgstage van geneeskunde studenten
Onderwijsmateriaal

Suggesties leertaken binnen de zorgstage van geneeskunde studenten

  • Aanbieder Pasemeco
  • Versie 2019
  • EPA's communiceren, proactieve zorgplanning, samenwerken, stervensfase, symptoombestrijding, zelfzorg
  • Kosten nee
Contactpersoon Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 17 september 2019

Dit document biedt suggesties voor het invoegen van het palliatieve zorgperspectief in de zorgstage van geneeskunde studenten. Het heeft als doel om studenten in een vroege fase van hun geneeskunde opleiding kennis te laten maken met palliatieve zorg als regulier onderdeel van de zorg. Op de meeste faculteiten is een vorm van een zorgstage onderdeel van de eerste twee jaar van het curriculum. Juist tijdens deze stage komen studenten op een vroeg moment in hun studie in aanraking met chronisch en/of ernstig zieke mensen voor wie het leven op alle dimensies beïnvloed wordt door hun ziekte en beperkingen. Door studenten gericht te laten observeren op toestand, prognose, en situatie van de patiënt en op de aard van de zorg en beleidsafspraken, ontstaat er bewustzijn van de sterfelijkheid, de impact van de ziekte op het leven van de patiënt en de mogelijkheden tot zorg in deze situatie. 

Het document biedt een beknopte handreiking om het perspectief van de palliatieve zorg een plek te geven in (het onderwijs rond) de zorgstage. Het bevat enkele suggesties voor taken waarmee de benodigde kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd kunnen worden geoefend. Deze suggesties voor leertaken zijn geordend per Entrustable Professional Activity (EPA): beschrijvingen van professionele taken op het gebied van palliatieve zorg die de arts in de beroepspraktijk kan tegenkomen. De EPA’s zijn verder gespecificeerd in deeltaken.
 

Naar het materiaal
 

Licentie

Creative commons: by-nc

Opmerkingen bij dit materiaal

Door: EPZ Onderwijscommissie op 2020-03-09 13:21:26
Het materiaal betreft veel suggesties, waarbij de docent die opties kan kiezen die het best binnen het beoogde onderwijs passen.

 

Dit onderwijsmateriaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieelonderwijs.

Contactpersoon Daniëlle Verstegen Maastricht University
Laatst geactualiseerd: 17 september 2019
Bied je onderwijsmateriaal aan
Vul op deze pagina de vereiste velden in om je aanbod in te dienen.