Campagne doorbreekt misverstanden over palliatieve zorg
Op 16 mei 2025 is een nieuwe fase gestart van de publiekscampagne ‘Leven tot het laatst’, die Nederlanders bewust maakt van wat palliatieve zorg écht betekent. Vier nieuwe gezichten – Anita, Denis, Dominique en Renze – brengen ieder op hun eigen manier in beeld welke zorg zij krijgen nu zij weten dat zij niet meer beter worden. Twee op de drie Nederlanders heeft op enig moment behoefte aan zulke palliatieve zorg; toch weet meer dan helft niet wat het precies inhoudt. Deze campagne heeft daarom als doel de bekendheid van palliatieve zorg te vergroten.
De campagne loopt deze tweede ronde van 16 mei tot 22 juni en keert in het najaar nogmaals in 2026 terug op tv, online en in printmedia.
Hoewel twee op de drie Nederlanders op enig moment behoefte hebben aan palliatieve zorg, blijkt uit onderzoek van Motivaction dat meer dan de helft van hen niet goed weet wat deze zorg inhoudt. Palliatieve zorg wordt nog vaak vooral met kanker geassocieerd. Daarnaast is deze zorg net zo relevant voor mensen met bijvoorbeeld dementie, Parkinson, hartfalen of zeldzame stofwisselingsziekten – vaak al maanden of zelfs jaren vóór het levenseinde.
Zorg die draait om kwaliteit van leven
De verhalen in de campagne laten zien dat palliatieve zorg draait om kwaliteit van leven: fysiek, psychisch, sociaal en spiritueel. Zo vertelt Anita (59) hoe zij ondanks Alzheimer volop blijft genieten van het leven met hulp van haar dierbaren en sociale contacten. Denis (76) – hartpatiënt – noemt palliatieve zorg “de sleutel tot een beter leven”. Dominique (56) laat zien hoe yoga en zingeving haar helpen omgaan met Parkinson. En moeder Marcia deelt hoe speltherapie haar zoon Renze (8) met een ernstige stofwisselingsziekte helpt om gewoon kind te zijn.
Campagne met impact
De campagne ‘Leven tot het Laatst’ is een initiatief van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II (een programma van het ministerie van VWS) in samenwerking met KWF. Ook organisaties als Alzheimer Nederland, MDL-fonds, Parkinson Vereniging en Patiëntenfederatie Nederland zijn betrokken.
Door verhalen van echte mensen centraal te stellen, laat de campagne op een geloofwaardige manier zien dat palliatieve zorg gaat over kwaliteit van leven als je weet dat je niet meer beter wordt. Je weet dat je doodgaat, maar tot die tijd leef je.
Meer informatie en beeldmateriaal
De campagne is te zien en horen via radio, tv, sociale media en advertenties in kranten, huis aan huisbladen, in wachtkamers en tijdschriften. De campagne werd genomineerd voor de reclameprijs van de SAN (Stichting Adverteerders Jury Nederland). Kijk voor meer informatie op leventothetlaatst.nl. Campagne materialen zijn gratis te downloaden via de webshop van PZNL.