Hoe financier je een Transmuraal team Palliatieve Zorg?

Hoe financier je een Transmuraal team Palliatieve Zorg?

Transmurale zorg: beperkte financieringsmogelijkheden 

De reguliere inkoop van zorg vindt grotendeels per zorgsoort en per zorgaanbieder plaats. De landelijke regels van de bekostiging zijn gericht op het vergoeden van directe patiëntentijd, waarbij veelal een opslag in de tarieven is meegenomen voor indirecte patiëntentijd en niet-patiëntgebondentijd. Deze opslag is onvoldoende bij transmurale samenwerking waar meer tijd indirect en/of niet-patiëntgebonden is. Om deze redenen zijn er (nog) beperkte mogelijkheden voor de financiering van niet-patiëntgebonden coördinatie en samenwerking. De TAPA$-prestaties maken dit wel mogelijk voor proactieve transmurale palliatieve zorg en worden hierna toegelicht.

Wat kan wel: de TAPA$-prestaties!

Er zijn vier experimentele zorgprestaties ontwikkeld voor de bekostiging van transmurale palliatieve zorg. 
Dit zijn: 

1. Transmurale coördinatie & continuïteit palliatieve zorg  

2a. Steun en Consultatie bij Palliatieve zorg (SCOP) - telefonische consulatie 

2b. Steun en Consultatie bij Palliatieve zorg (SCOP) - bedside consultatie 

3. Regiefunctie complexe palliatieve zorg

Achtergrond TAPA$-prestaties

In het project 'TrAnsmurale PAlliatieve zorg met passende beko$tiging (TAPA$)' is gekeken naar de vragen: wat is de kwaliteit van transmurale palliatieve zorg en hoe kan dit passend worden bekostigd? In het project zijn daarvoor betaaltitels ontwikkeld. Met deze bekostiging kan interdisciplinaire transmurale samenwerking tussen generalisten en in palliatieve zorg gespecialiseerde zorgverleners worden bekostigd. Ook de transmurale inzet van in palliatieve zorg gespecialiseerde zorgverleners en Intensieve coördinatie van zorg door de generalist voor complexe palliatieve patiënten hoort daarbij. Deze is aanvullend op de zorg die generalistische zorgverleners leveren vanuit de huidige reguliere prestaties. De palliatieve zorg die wordt geleverd door de hoofdbehandelaar wordt regulier bekostigd en is geen onderdeel van de TAPA$-prestaties. Dit sluit aan bij het uitgangspunt dat palliatieve zorg wordt geleverd door de generalist.

Figuur-1-Samenhang-prestaties-reguliere-zorg-en-TAPA$-prestaties-(3).jpg

Figuur 1. Samenhang prestaties reguliere zorg en TAPA$-prestaties

Concretere uitwerking van de TAPA$-prestaties

De activiteiten die vanuit de TAPA$-prestaties kunnen worden bekostigd, zijn in onderstaand figuur uitgewerkt.

Let op: Er zijn meerdere mogelijkheden voor de invulling van de activiteiten binnen de ruimte die de TAPA$-prestaties bieden. Het is regio- en contextafhankelijk welke variant het best passend is. Deze verschillen werken door naar de financiële afspraken; betrek de zorgverzekeraar bij de regionale invulling.

 

TAPA$ 1:
Transmurale coördinatie & continuïteit palliatieve zorg

Regionale voorzieningen nodig om gedurende het gehele zorgproces, ad hoc en structureel samenwerken tussen generalisten en in palliatieve zorg gespecialiseerde zorgverleners

TAPA$ 2a:
Steun en Consultatie palliatieve zorg (SCOP) - telefonische consultatie

Complexe palliatieve zorg- situatie bij patiënt overstijgt de eigen deskundigheid van de generalist

TAPA$ 2b:
Steun en Consultatie palliatieve zorg (SCOP) - bedside

Complexe palliatieve zorg- situatie bij patiënt overstijgt de eigen deskundigheid van de generalist

TAPA$ 3:
Regiefunctie complexe palliatieve zorg

Complexe palliatieve zorg- vraag van patiënt is dus-danig complex dat continuïteit van specialistische ondersteuning wenselijk is
 
Intensieve coördinatie van zorg door de generalist voor complexe palliatieve patiënten Het overleg tussen in pallia­tieve zorg gespeciali­seerde zorgverlener (arts of verpleegkundig specialist) met de hoofd-behandelaar Het overleg tussen in pallia­tieve zorg gespeciali­seerde zorgverlener (arts of verpleegkundig specialist) met de hoofd-behandelaar Het uitvoeren van (bedside-)consultatie(s) bij de patiënt en diens omgeving (door gespecialiseerd verpleegkundige of verpleegkundig specialist)
Laagdrempelige, telefonische afstemming tussen generalist en specialist m.b.t. praktische coördinatie en continuïteit van zorg op de gewenste plaats van zorg waarvoor geen verslaglegging nodig is Het bestuderen van het medisch dossier voor de SCOP Het bestuderen van het medisch dossier voor de SCOP Het opstellen en zo nodig tussentijds bijstellen van een zorgplan
Structureel multidisciplinair overleg (MDO) tussen generalis­ten en in palliatieve zorg gespecialiseerde zorg­verleners, bijvoorbeeld volgens de PaTz-methodiek Het advies en de verslag­legging voor de hoofdbehandelaar Het advies en de verslag­legging voor de hoofdbehandelaar Het bespreken van het zorgplan met de patiënt en de zorgverleners rondom de patiënt
Infrastructurele voor­zieningen: huisvesting, (management, ICT, voorlichting & advies) Het afsluitend overleg met de hoofdbehandelaar voor o.m. bespreking van het advies. Met het advies en de verzending van het verslag wordt de SCOP afgesloten Het afsluitend overleg met de hoofdbehandelaar voor o.m. bespreking van het advies. Met het advies en de verzending van het verslag wordt de SCOP afgesloten Kennisdeling en -verspreiding voor zorgverleners
Aan te vullen met andere onderdelen die, passend binnen de context van de specifieke regio, de kwaliteit van palliatieve zorg aantoonbaar verbeteren  

Het uitvoeren van bedside-consultatie(s) bij de patiënt en diens omgeving

Voorlichting inzake symp­toombestrijding op de vier dimensies en rondom het levenseinde aan de patiënt en/of diens naasten
      Triage en afstemming met de hoofdbehandelaar
      Casemanagement

Figuur 2. Activiteiten binnen de TAPA$-prestaties

Experiment-status 

TAPA$ is een experiment onder de beleidsregel Innovatie voor kleinschalige experimenten van de NZa. Deze beleidsregel biedt zorgaanbieders de ruimte om kortdurend en kleinschalig te experimenten met innovatieve zorgprestaties. Een groot deel van de innovatie-experimenten die via de beleidsregel Innovatie voor kleinschalige experimenten wordt aangevraagd, komt na verloop van tijd terecht in de reguliere regels. De contractpartij voor deze vier prestaties is de zorgverzekeraar. 

Voor de vier TAPA$-prestaties geldt een vrij tarief. Het tarief moet dus tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder nader overeengekomen worden.  

Bepaal wie de gesprekspartner wordt van de zorgverzekeraar

Voor een zorgverzekeraar is in de regel een zorgaanbieder de natuurlijke gesprekspartner voor zorginkoop. 
Het is daarom nodig om binnen het Netwerk na te denken en af te spreken welke zorgaanbieder(s) aanspreekpunt kan zijn namens de betrokken zorgaanbieders. Denk ook aan een vraag als: wie van de betrokken zorgaanbieders kan de hoofdaannemer zijn? Leg deze onderlinge relatie ook vast. 
Het helpt als bij deze zorgaanbieder al ervaren zorgverkopers werken die contact hebben met zorgverzekeraars. De bestaande relatie kan helpen om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan over TAPA$. Ook is het belangrijk om na te denken over de rol van de hoofdaannemer in het Netwerk. De hoofdaannemer zal in de praktijk een kassiersfunctie vervullen. Het helpt als de hoofdaannemer in goede verhouding staat tot de zorgaanbieders en zorgverleners in het Netwerk. Daarnaast is het verstandig, om de rol duidelijk te beschrijven, duidelijke afspraken te maken over de inzet, besluitvorming, evaluatie/monitoring, bijstelling en dergelijke. Ten slotte: een Netwerk Palliatieve Zorg kan zelf geen afspraken maken over de financiering van de Tapas$-prestaties met een zorgverzekeraar omdat het Netwerk geen contractspartij is in de zorginkoop.

Een goed hulpmiddel is om de stappen uit Hoe zet je een Transmuraal team Palliatieve Zorg op? erbij te pakken (waaronder ‘Maak een set aan basisafspraken voor de interne en externe samenwerking’). Waarschijnlijk krijg je dan een eerste beeld welke zorgaanbieder(s) in de regio daarvoor in aanmerking komen en welke afspraken onderling nodig zijn.

Informeer de grootste zorgverzekeraar(s) 

Betrek de preferente zorgverzekeraar(s) vanaf het begin bij het proces om te komen tot het transmurale team. Vraag de zorgverzekeraar als strategische partner in de regio om mee te denken over de geformuleerde visie en gezamenlijke ambitie. De preferente zorgverzekeraar(s) kunnen ook meedenken over de manier waarop samenwerkingsafspraken tussen zorgaanbieders het beste gemaakt kunnen worden (zie ook Hoe zet je een Transmuraal team Palliatieve Zorg op?).  

In gesprek met de zorgverzekeraar  

Zorgverkopers van grotere zorgaanbieders in het Netwerk hebben veelvuldig gesprekken met zorgverzekeraars en weten goed hoe dit aan te pakken. Onderstaande opzet kan een handvat bieden om goed voorbereid een gesprek aan te gaan. Een blauwdruk is hier niet voor te geven. Het maken van maatwerk contractafspraken is mensenwerk. Het gesprek aangaan vanuit bestaande contacten is over het algemeen het meest succesvol. 

Als het lukt om een afspraak te plannen, is dat een goede start. Maak dan een overzichtelijke presentatie die je in het overleg met de zorgverzekeraar doorneemt. De presentatie kun je na het overleg delen met de zorginkoper van de zorgverzekeraar zodat hij of zij deze kan gebruiken voor intern overleg. Aangezien de TAPA$-prestaties innovatieve betaaltitels zijn, zal de zorginkoper dit altijd intern moeten bespreken met bijvoorbeeld medisch adviseurs, zijn teamleden en/of zijn manager. Het is dan ook belangrijk dat de zorginkoper het verhaal helder kan overbrengen. 

In de presentatie maak je als het ware een 'verkoopverhaal' waarin je de zorginkoper meeneemt in het waarom, het wat en het hoe. Zorgverkopers in het Netwerk hebben dit vaker gedaan en weten wat hiervoor nodig is. Het is goed om de volgende onderdelen mee te nemen:

1. Aanleiding en visie
Wat is goede palliatieve zorg en waarom is onder andere een transmuraal werkend team nodig? Dit kan kort maar is wel belangrijk, zeker omdat de zorginkoper van de zorgverzekeraar deze presentatie mogelijk ook intern zal gebruiken. 

2. Governance
Dit is in het eerdere overleg met de verzekeraar (zie hierboven) naar voren gekomen, maar herhalen van de governance kan geen kwaad. Ook omdat proactieve transmurale zorg nog geen standaard zorg is in Nederland. Mogelijk zijn er wijzigingen gemaakt in het Netwerk of zit er nu een ander persoon aan tafel vanuit de zorgverzekeraars (zie ook Factsheet Governance bij transmurale palliatieve zorg (2024)). 

3. Aansluiten bij beleid en speerpunten zorgverzekeraar
Zoek aansluiting bij het beleid en de speerpunten van de zorgverzekeraar. Kijk hiervoor op de website van de verzekeraar wat de visie en de uitgangspunten van het beleid van de verzekeraar zijn. Bijvoorbeeld, als de zorgverzekeraar als uitgangspunt heeft om de zorg zo dicht mogelijk bij de patiënt te leveren, is het mooi om aan te geven dat de zorg van het transmurale team hierop aansluit. De zorgverkopers van de betrokken zorginstellingen weten dit vaak ook als de beste. Maak de aansluiting zo concreet mogelijk.  

4. Werkwijze Transmuraal team Palliatieve Zorg (concrete zorgactiviteiten)
Maak de transmurale zorg die het Netwerk gaat leveren zo concreet mogelijk en bereken de benodigde tarieven voor de zorg. Hiervoor kun je de volgende stappen doorlopen:

  • Wat voor concrete (zorg)activiteiten gaat het team doen? 
    Geef per (type) zorgactiviteit aan (op jaarbasis): 
    • Welke zorgverleners gaan dit doen? 
    • Hoeveel tijd zijn ze hiermee kwijt? 
    • Wat zijn de kosten van deze inzet? 
  • Groepeer deze activiteiten naar de TAPA$-prestaties.

5. Tarief + onderbouwing 

  • Maak ook een inschatting hoe vaak de prestaties gedeclareerd gaan worden. De inschatting voor TAPA$ 1 kun je doen op basis van jouw regionale cijfers over het aantal (palliatieve) patiënten (deze zijn op Palliaweb beschikbaar). Maak ook een inschatting hoe vaak TAPA$ 2 en TAPA$ 3 gedeclareerd gaan worden. Dit zullen grove schattingen zijn. De zorgverzekeraar zal begrijpen dat je dit vooraf niet precies kunt weten.Figuur-3-Voorbeeld-van-inventarisatie-van-de-regionale-zorgbehoefte__-(2).jpg

Figuur 3. Voorbeeld van inventarisatie van de regionale zorgbehoefte

  • Bereken de benodigde tarieven door de kosten te delen door het verwachte aantal declaraties. Door de berekening te laten zien, heb je een onderbouwing voor de tarieven die je vraagt. 
  • De getallen mogen best inschattingen zijn, maar in zijn algemeenheid geldt: hoe beter onderbouwd, hoe minder discussie.

6. Indicatoren voor monitoring
Geef tot slot aan wat je verwacht dat de zorg oplevert. Zie hiervoor Monitoring. Ook hiervoor geldt, hoe meer je kunt kwantificeren hoe beter. Neem bijvoorbeeld cijfers uit landelijke onderzoeken naar TAPA$, zoals de afname van 2e lijnszorg. Als je de opbrengsten niet kunt kwantificeren, maak het dan in ieder geval zo concreet mogelijk en geef aan waar de verwachting op gebaseerd is. 

Als je in gesprek bent met de zorgverzekeraar en deze heeft vertrouwen in het verhaal, is het vaak niet nodig om een formele business case te maken. Wel zul je minimaal moeten kunnen beschrijven wat het project kost en wat het op moet gaan leveren; dat kan in termen van geld, maar ook in termen van kwaliteit van zorg, toegankelijkheid, tevredenheid patiënten en naasten, werkplezier zorgprofessionals etc. 

Tijdens het overleg komt naar voren welke stappen nodig zijn om tot een contractafspraak te komen. Dit kan per zorgverzekeraar verschillen. Mocht er toch een formele business case nodig zijn, dan is op Palliaweb een voorbeeld te vinden. 

Contractafspraken evalueren

Voor de berekening van de tarieven zijn inschattingen gemaakt, waarvan het afwachten is hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Het is handig om met de zorgverzekeraar af te spreken om, na bijvoorbeeld een jaar, te evalueren en indien van toepassing te indexeren. Maak van tevoren afspraken wat op dat moment geëvalueerd gaat worden. Logische onderdelen zijn: het aantal declaraties per prestatiecode en de hoogte van het tarief. Wees hierin vooraf realistisch: als het tarief te hoog blijkt, kan deze lager worden vastgesteld, maar ook andersom. 

Nieuwe experimenten: aansluitovereenkomst

In de regio Oss-Meierijstad-Maashorst hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars als eerste afspraken gemaakt over transmurale palliatieve zorg die wordt bekostigd op basis van de 3 TAPA$-prestaties, die zijn ingegaan per 2023. Nieuwe regio’s (technische aanduiding: zogeheten aansluiters) kunnen zich bij het experiment aansluiten. Dit betekent concreet dat andere partijen dan de oorspronkelijke aanvragers van het experiment ook gebruik kunnen maken van de 3 TAPA$-betaaltitels voor de financiering van proactieve transmurale palliatieve zorg. 

Als een zorgaanbieder en/of zorgverzekeraar ook wil deelnemen aan het TAPA$-experiment, dient deze samen met één van de oorspronkelijke experimenteerpartij(en) uit Oss-Meierijstad-Maashorst een aanvraag tot aansluiten in bij de NZa. Bij de aanvraag tot aansluiting wordt een zogeheten Aansluitersovereenkomst meegezonden. Op de website van de NZa is hiervoor een Format aansluitovereenkomst NZa ter beschikking gesteld. 

Werken aan structurele bekostiging

De TAPA$-prestaties zijn afgesproken op basis van de NZa beleidsregel Innovatie voor kleinschalige experimenten. Het TAPA$-experiment kan helpen de meerwaarde van de prestaties aan te tonen en om proactieve transmurale zorg onderdeel te laten worden van de reguliere zorg en reguliere bekostiging. Dit gebeurt alleen als blijkt dat de TAPA$-prestaties in de praktijk goed toepasbaar blijken te zijn om transmurale palliatieve zorg en inzet specialist te financieren. Om dit te onderzoeken, is het nodig dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars de TAPA$-prestaties gaan contracteren, bij voorkeur in meerdere regio’s. 

PZNL moedigt nieuwe TAPA$-experimenten aan. Opschaling van het aantal experimenten is cruciaal voor structurele bekostiging. Tegelijk zijn bekostiging en contractering geen doel op zich. Het doel is betere palliatieve zorg voor de patiënt en zijn naasten. Om dat te bereiken bereiken, moet het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland breder in de praktijk wordt gebracht. Hierbij helpt meer proactieve transmurale palliatieve zorg, in combinatie met een passende financiering. Dit sluit aan bij de doelstellingen van het Nationaal Programma Palliatieve zorg II (NPPZ II), waarbij implementatie centraal staat.

Ondersteuning vanuit PZNL

PZNL juicht het toe als door regio’s met hulp van de zorgverzekeraars wordt bekeken hoe transmurale palliatieve zorg passend kan worden gefinancierd via de 3 Tapa$-prestaties. 

PZNL kan een platform bieden voor het delen van de inhoudelijke informatie en de lokaal, regionaal en landelijk geleerde lessen over de TAPA$-bekostiging en contractering. Zijn er zorgaanbieders in je Netwerk al in gesprek met zorgverzekeraars over het gebruik van de TAPA$-prestaties of wil je meer weten? Neem contact op met jouw regioadviseur van PZNL

Handige links

Voor vragen, neem contact op met:
Laatst geactualiseerd: 7 mei 2024
Mail de redactie
Mail de redactie met jouw evenement, nieuws of tool waar anderen baat bij kunnen hebben. Suggesties of klachten over informatie zijn ook zeer welkom. Met jouw inbreng kunnen we Palliaweb verbeteren.