Aandachtsvelder palliatieve zorg
- Aanbieder Saxion Hogeschool
- Type scholing één- of meerdaagse scholing (contactonderwijs)
- Datum 5 juni 2025
- Duur 4 lesdagen
- Kosten ja
- Locatie Deventer of Enschede
- Functie hbo-verpleegkundige (6), mbo-verpleegkundige (4), post-hbo palliatieve zorg (6)
- CanMEDs rol communicator | communiceren, gezondheidsbevorderaar | maatschappelijk handelen, organisator | organisatie en leiderschap, professional en kwaliteitsbevorderaar | professionaliteit, reflectieve EBP professional | kennis en wetenschap, samenwerkingspartner | samenwerken
- Accreditatie aangevraagd, V&V (verzorgenden en verpleegkundigen)
Een aandachtsvelder is een zorgverlener die door de organisatie binnen een (woon- of thuiszorg)team of afdeling als aanspreekpunt op het gebied van palliatieve zorg wordt ingezet, waarmee zij onder andere de doorverwijzers zijn naar de palliatieve zorgconsulent (proces) en de palliatieve zorg-verpleegkundige (inhoud). Zij zijn de oren en ogen van het team of de afdeling wanneer het aankomt op informatieoverdracht rondom signalering, markering en proactieve zorgverlening. Ook zorgen zij binnen het team of de afdeling voor het bewaken en overdragen van een regionale palliatieve sociale kaart: (wie - zowel interdisciplinair als transmuraal - benader je wanneer en waarom?)
In deze scholing wordt aandacht gevraagd voor de bewustwording bij aandachtsvelders dat palliatieve zorg integratieve zorg is. Goede zorg en de juiste zorg op de juiste plek. We gaan hierbij uit van de reis die de zorgvrager en diens naasten doorloopt en leggen in deze scholing de nadruk op signaleren en markeren, leven in de palliatieve fase, laatste levensfase en nazorg. In iedere fase gaat het over relevante methodieken, (markering)instrumenten en gesprekshulpmiddelen die van toepassing zijn voor zorgverleners. De cursus tot ‘Aandachtsvelder palliatieve zorg’ wordt aangeboden voor zowel verzorgenden, mbo- als hbo-verpleegkundigen. De leergang is vormgegeven op basis van het principe blended learning. Dit betekent dat je zowel groepslessen als intervisiebijeenkomsten volgt en dat je gebruikmaakt van het digitale onderwijs.
Leerdoelen
Aan het einde van de Scholing aandachtsvelder kan de deelnemer
- positie innemen in de rol van aandachtsvelder in de (eigen) zorgorganisatie of afdeling: hoe ziet deze rol eruit, hoe toon je 'leiderschap' binnen deze rol en hoe presenteer je deze rol binnen de (interprofessionele) samenwerking?
- herkennen, signaleren en markeren van de (verschillende) faseringen palliatieve zorg.
- proactieve zorgplannen (ACP); - (aanjager zijn) rondom gezamenlijke besluitvorming (SDM).
- zorg bieden, vanuit de contextuele benadering, vanuit de vier dimensies van palliatieve zorg (fysiek, psychisch, existentieel en sociaal)
- markeringsproces ondersteunen met passende meetinstrumenten en hulpmiddelen;
- methodiek besluitvorming palliatief redeneren toepassen op basis van de zorg voor de zorgvrager met een oncologische aandoening, orgaanfalen.
- dementie of andere uitingen van hoge kwetsbaarheid of ongeneeslijke aandoeningen.
- symptoomlast diagnosticeren en monitoren met bijbehorende meetinstrumenten van de belangrijkste symptomen binnen de palliatieve zorg, zoals pijn, delier, benauwdheid.
- ethiek en morele dilemma’s (h)erkennen, benoemen en bespreekbaar maken m.b.v. passende modellen.
- communiceren en zorg bieden in (hoog) complexe situaties rondom palliatieve sedatie of euthanasie.
- begeleiding bieden bij rouw.
- leiderschap tonen in de palliatieve zorg.
Leervorm(en)
- Flipped the classroom
- Blended learning
- Activerende werkvormen
Docent(en)
Docenten van en docenten vanuit werkveld palliatieve zorg
De scholing is gebaseerd op het Kwaliteitskader Palliatieve zorg, Richtlijnen palliatieve zorg, Gesprekswijzer Proactieve zorgplanning, Methodiek besluitvorming palliatief redeneren.