Onderwijsmateriaal
Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten (lesbeschrijving)
- Aanbieder afdeling Medical Humanities, UMCU
- Versie 2019
- EPA's proactieve zorgplanning
- Kosten nee
Lesbeschrijving van college en werkgroep over beslissingen rond het levenseinde op de intensive care (Master jaar 1).
De studenten leren:
- Een definitie geven van Medische beslissingen rond het levenseinde (MBL)
- Verschillende typen MBL van elkaar onderscheiden
- Aangeven welke vanuit ethisch perspectief grijze gebieden zijn bij het staken of niet instellen van een levensverlengende behandeling, symptoombestrijding en palliatieve sedatie
- Een definitie geven van proactieve zorgplanning (ook wel: advance care planning)
- Beschrijven hoe de verantwoordelijkheden van de arts en vertegenwoordiger voor de medische zorg aan wilsonbekwame patiƫnten geregeld zijn
- Een concreet voorbeeld geven van goede zorg rond het levenseinde van een wilsonbekwame patiƫnt
- Vier fasen van de methode van Appreciative Inquiry (AI) benoemen
- De AI methode toepassen op casus uit eigen ervaring.
Licentie
Opmerkingen bij dit materiaal
Door: EPZ Onderwijscommissie op 2020-03-08 08:34:38
Opdracht gaat uit van bepaalde voorkennis. Omdat de opdrachten door de docent nagekeken moeten worden, vereist het ervaring van de docent.
Dit onderwijsmateriaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieelonderwijs.
Contactpersoon
G. van Thiel
UMCU
Laatst geactualiseerd:
28 oktober 2019