Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten
Onderwijsmateriaal

Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten

  • Aanbieder afdeling Medical Humanities, UMCU
  • Soort materiaal tekstueel
  • Type reeks lessen/taken
  • Versie 2019
  • Opleidingsniveau master (niveau 7)
  • Zorgverlener basisartsen, huisartsen, verpleegkundigen
  • CanMEDS zorgverlener
  • EPA's proactieve zorgplanning
Contactpersoon G. van Thiel UMCU
Laatst geactualiseerd: 28 oktober 2019

Lesbeschrijving van college en werkgroep over beslissingen rond het levenseinde op de intensive care (Master jaar 1).

De studenten leren:

  • Een definitie geven van Medische beslissingen rond het levenseinde (MBL)
  • Verschillende typen MBL van elkaar onderscheiden
  • Aangeven welke vanuit ethisch perspectief grijze gebieden zijn bij het staken of niet instellen van een levensverlengende behandeling, symptoombestrijding en palliatieve sedatie
  • Een definitie geven van proactieve zorgplanning (ook wel: advance care planning)
  • Beschrijven hoe de verantwoordelijkheden van de arts en vertegenwoordiger voor de medische zorg aan wilsonbekwame patiënten geregeld zijn
  • Een concreet voorbeeld geven van goede zorg rond het levenseinde van een wilsonbekwame patiënt
  • Vier fasen van de methode van Appreciative Inquiry (AI) benoemen
  • De AI methode toepassen op casus uit eigen ervaring.
     

Naar het materiaal
 

Licentie

Creative commons: by-nc

Opmerkingen bij dit materiaal

Door: EPZ Onderwijscommissie op 2020-03-08 08:34:38
Opdracht gaat uit van bepaalde voorkennis. Omdat de opdrachten door de docent nagekeken moeten worden, vereist het ervaring van de docent.

 

Dit onderwijsmateriaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieelonderwijs.

Contactpersoon G. van Thiel UMCU
Laatst geactualiseerd: 28 oktober 2019
Contact Palliaweb
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, meld je dan hier aan voor de PZNL-nieuwsflits. Suggesties voor, of vragen aan de redactie? We horen graag van je!