Onderwijsmateriaal
Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten (lesbeschrijving)
- Aanbieder afdeling Medical Humanities, UMCU
- Soort materiaal lesmodule
- Versie 2019
- Opleiding geneeskunde-master (7)
- CanMEDs rol zorgverlener | medisch handelen
- Kosten nee
Lesbeschrijving van college en werkgroep over beslissingen rond het levenseinde op de intensive care (Master jaar 1). De presentatie van het college is bijgevoegd.
Leerdoelen
De studenten leren:
- een definitie geven van Medische beslissingen rond het levenseinde (MBL)
- verschillende typen MBL van elkaar onderscheiden
- aangeven wat vanuit ethisch perspectief grijze gebieden zijn bij het staken of niet instellen van een levensverlengende behandeling, symptoombestrijding en palliatieve sedatie
- een definitie geven van proactieve zorgplanning (ook wel: advance care planning)
- beschrijven hoe de verantwoordelijkheden van de arts en vertegenwoordiger voor de medische zorg aan wilsonbekwame patiƫnten geregeld zijn
- een concreet voorbeeld geven van goede zorg rond het levenseinde van een wilsonbekwame patiƫnt
- vier fasen van de methode van Appreciative Inquiry (AI) benoemen
- de AI-methode toepassen op casus uit eigen ervaring.
Licentie
Dit materiaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal (2020) en door de screeningscommissie Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) (2021) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.
Voor vragen, neem contact op met:
Ghislaine van Thiel
UMCU
Laatst geactualiseerd:
27 december 2022