Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten (lesbeschrijving)
Onderwijsmateriaal

Beslissingen over levensverlengende behandelingen bij wilsonbekwame patiënten (lesbeschrijving)

  • Aanbieder afdeling Medical Humanities, UMCU
  • Soort materiaal lesmodule
  • Versie 2019
  • Opleiding geneeskunde-master (7)
  • CanMEDs rol zorgverlener | medisch handelen
  • Kosten nee
Contactpersoon
Laatst geactualiseerd: 12 november 2021

Lesbeschrijving van college en werkgroep over beslissingen rond het levenseinde op de intensive care (Master jaar 1). De presentatie van het college is bijgevoegd.

Leerdoelen

De studenten leren:

  • een definitie geven van Medische beslissingen rond het levenseinde (MBL)
  • verschillende typen MBL van elkaar onderscheiden
  • aangeven wat vanuit ethisch perspectief grijze gebieden zijn bij het staken of niet instellen van een levensverlengende behandeling, symptoombestrijding en palliatieve sedatie
  • een definitie geven van proactieve zorgplanning (ook wel: advance care planning)
  • beschrijven hoe de verantwoordelijkheden van de arts en vertegenwoordiger voor de medische zorg aan wilsonbekwame patiĆ«nten geregeld zijn
  • een concreet voorbeeld geven van goede zorg rond het levenseinde van een wilsonbekwame patiĆ«nt
  • vier fasen van de methode van Appreciative Inquiry (AI) benoemen
  • de AI-methode toepassen op casus uit eigen ervaring.
     

Naar het materiaal
 

Licentie

Creative commons: cc-by-nc


Dit materiaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal (2020) en door de screeningscommissie Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) (2021) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing. 

Contactpersoon
Laatst geactualiseerd: 12 november 2021
Niet gevonden wat je zocht?
Bied je onderwijsmateriaal aan
Vul op deze pagina de vereiste velden in om je aanbod in te dienen.