‘Goede communicatie naar patiënten en naasten is heel belangrijk’
Sinds wanneer zit je in de PN-raad?
“Sinds 2019.”
Welke ervaring breng je mee naar de PNraad?
“Mijn partner is overleden aan kanker, alweer zeventien jaar geleden. Hij lag in het UMCU, op de afdeling waar ik werkte als verpleegkundig specialist. Het was fijn dat de lijntjes daardoor kort waren, ik had ook veel vertrouwen in de behandelend artsen. Maar daardoor heb ik wel uit eerste hand kunnen ervaren wat het met je kan doen, zo’n palliatieve fase.
In mijn werk ben ik altijd betrokken geweest bij de verbetering van palliatieve zorg. Ik heb veel meegedacht met onderzoeken en verbeterprojecten in de palliatieve zorg, en keek in de medisch ethische toetsingscommissie van het ziekenhuis mee vanuit het patiëntenperspectief.”
Wat doet de PN-raad?
“We kunnen meedenken en advies geven over allerlei zaken die spelen in de palliatieve zorg, vanuit de directe kennis en ervaring die we hebben. De mensen die nu in de raad zitten, hebben ook allemaal ervaring met werken in de zorg. Daardoor weten we wat daar speelt. Al zou het mooi zijn als er ook mensen in zitten die níet met die bril kijken. Er is op dit moment één patiënt en drie naasten. Het zou fijn zijn als onze PNraad versterking zou krijgen!
We kijken mee met projecten en onderzoeken van de netwerken en de Academische Werkplaats. Zo denken we nu mee met een project over het gebruik van geneesmiddelen. Mensen in de palliatieve fase gebruiken vaak veel medicatie, en dat is niet altijd meer nodig. Het doel in die fase is om iemand comfortabel te houden, en daar draagt het gebruik van overbodige medicijnen niet aan bij. Het is belangrijk dat je dat zorgvuldig communiceert naar patiënten en naasten. Anders kunnen ze denken dat je ze niet meer wil helpen.”
Welk onderwerp is je bijgebleven?
“De afgelopen jaren heb ik meegedacht met het project ‘In gesprek met de burger’, nu omgedoopt tot ‘Weet u wat u wilt’. Het doel van dat project is om mensen al van tevoren te laten nadenken over wensen en grenzen in de laatste fase van hun leven. Tijdens informatiebijeenkomsten krijgen bezoekers informatie over mogelijkheden, maken ze kennis met organisaties in hun regio, en worden ze aangemoedigd hun wensen en grenzen te bespreken met hun huisarts. Er is nu een toolkit zodat zulke bijeenkomsten in heel Nederland gehouden kunnen worden.”