Zorgverlener mag vaker én eerder gesprek over laatste levensfase starten

Nieuws NPZ Utrecht stad en Zuidoost-Utrecht 10 juli 2024

Zorgverleners mogen van patiënten vaker én eerder een gesprek over de laatste levensfase starten. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek onder duizenden deelnemers van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland.

Verwachting is dat de zorgverlener het gesprek start
Mensen die weten dat zij ongeneeslijk ziek zijn, verwachten van hun zorgverleners dat zij gesprekken starten over de rest van hun leven en de mogelijke rol van de zorgverlening daarin. Zijzelf doen dat niet zo snel. Vandaar dat zij het op prijs stellen als zorgverleners het initiatief nemen. In de ogen van patiënten gebeurt dat nu te weinig. Daardoor lopen patiënten belangrijke informatie mis over verschillende vormen van zorg, ondersteuning en begeleiding die in hun laatste levensfase wel beschikbaar zijn voor hen.

Patienten zijn blij met een goed gesprek
Een overgrote meerderheid van de deelnemers die al wel gesprekken met een zorgverlener hadden gehad over de toekomst en de beschikbaarheid van (palliatieve) zorg daarin, was (zeer) tevreden over dit gesprek. Zij roemden vooral de zorgverleners om hun empathie, het vermogen goed te kunnen luisteren, tijd te nemen en behulpzaam, open en duidelijk te zijn. In de meeste gevallen was het de huisarts die de gesprekken voerde.

Een goed gesprek geeft rust
De waarde die deze gesprekken voor de deelnemers hadden, is overduidelijk zeer positief: ze kregen voldoende en duidelijke informatie, ze konden hun wensen duidelijk maken en ze konden alles bespreken. Dat gaf rust. Bij een overgrote meerderheid leidden de gesprekken ertoe dat deze een (zeer) positieve invloed hadden op hun vertrouwen dat ze goede zorg gaan krijgen in de palliatieve en/of laatste levensfase.

Wil je meer lezen over het onderzoek? Kijk dan hier: https://lnkd.in/eztqDBYj

PP-praten-laatste-fase-(1).JPG

INTERESSANT