De weg naar de waakdoos
Mijn schouder doet zeer van het kaarten schrijven, ik weet zeker als ik vannacht wakker word dat ik dan letterlijk de tekst op kan dreunen die op de begeleidende kaart bij de waakdozen staat. Maar, hé wat is nou een beetje pijn in je schouder…de waakdozen zijn af! De 70 waakdozen zijn goed gevuld en helemaal gereed voor verspreiding onder de wijkteams en een aantal voor de aanleunwoningen. Blij!!
Twee paar ogen kijken me verwachtingsvol aan. Voor me staan palliatief consulenten/verpleegkundigen Gerda en Marloes. Of ik bezig kan gaan met fondsenwerving voor het aanvullen van ‘de waakdozen voor extramuraal’?! Ik denk even na, eigenlijk werk ik niet voor extramuraal, maar dit is zó belangrijk dat ik dit, burgerlijk ongehoorzaam als ik ben, graag op wil pakken. ”Hoeveel willen jullie er hebben?” vraag ik. ”Ehh... zo’n 10 stuks,” is het antwoord. Onder het motto ‘je doet het goed of je doet het niet‘ besluit ik om voor méér dozen te gaan. Stoer zeg ik toe dat ik 50 a 100 waakdozen ga proberen te realiseren. Opgetogen lopen de dames de deur weer uit. Ik kijk voor me uit. Slik. Wat heb ik nu weer toegezegd…Tegelijkertijd sta ik te popelen om dit een vervolg te geven.
Het doel van zowel de waakmand als de waakdozen is om ondersteuning en kracht te bieden aan de cliënt en diens naaste(n) tijdens de palliatieve fase. Intramuraal is daarvoor op iedere QuaRijn locatie, op initiatief van de geestelijke verzorging, een grote waakmand aanwezig. In deze waakmanden zitten verschillende materialen die de laatste fase van (de naasten van) een intramurale bewoner, kunnen ondersteunen. Denk aan een CD speler, leeslampje, zintuigactiverings artikelen en boeken. Deze materialen blijven eigendom van QuaRijn. Extramuraal (in de wijk) worden waakdozen ingezet: een kleinere uitgave van een waakmand met ondersteunende gebruiksartikelen zoals massageolie, een boek over palliatieve zorg en toiletartikelen. Deze waakdoos wordt geschonken aan de extramuraal wonende cliënt en diens naaste(n).
Zo maar een greep uit wat reacties van grote bedrijven die ik heb gevraagd bij te dragen aan deze fondsenwervingsactie. Niet de minste bedrijven. Toevallig allemaal met een blauw logo: Nederlands grootste grutter, de online winkel met de ‘dikke’ naam en de grootste drogisterijketen van Nederland. Geen van allen wilden ze zelfs maar in overweging nemen om te doneren. Hoewel zij allen in coronatijd, met fikse winst hebben gewerkt. Gevalletje heel jammer.
Hoe anders reageerde het eigen netwerk op mijn vraag voor donaties, financieel of in natura. Binnen no-time had ik toezeggingen voor dozen vol met swash washandjes van Apotheek Kerkewijk uit Veenendaal. Uitvaartonderneming Smit uit Rhenen gaf een financiële impuls, Omnios Mondzorg leverde tandenborstels en tandpasta, onze eigen ‘QuaRijn’ leverancier Meximum Promotions doneerde artikelen vér beneden de kostprijs, Het Palliatief Netwerk schonk brochures over palliatieve zorg en last but not least: boekhandel Van Kooten uit Veenendaal schonk prachtige kaarten en doneerde boeken met een fikse korting.
Van alles dus 70 stuks! Hartverwarmend. Het eigen netwerk. Goud waard.