Begrijpelijke communicatie in de palliatieve coronazorg
‘Wij zorgen ervoor dat u zo weinig mogelijk pijn heeft’
‘Bent u comfortabel?' vraagt de verpleegkundige aan meneer De Bruin, die het coronavirus heeft. De 86-jarige man voelt zich ziek, benauwd en verward. Hij snapt niet wat de verpleegkundige wil weten. Beter is de vraag: 'Heeft u het benauwd?' Of: 'Ligt u goed?' Of: 'Bent u ergens bang voor?'
Meneer De Bruin is één van de patiënten die is opgenomen op een verpleegafdeling voor coronapatiënten. De verwachting is dat meneer De Bruin zal overlijden aan het coronavirus. Begrijpelijke communicatie is van groot belang. Maar hoe doe je dat als zorgverlener?
Beperkte gezondheidsvaardigheden
Een op de drie Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden; meneer De Bruin is één van hen. Dat betekent dat hij moeite heeft met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid en zorg. Dit komt vaker voor bij laagopgeleiden, ouderen en mensen met een migratie-achtergrond. Maar in deze coronatijd, met heel veel onzekerheid, geldt het misschien wel voor iedereen. De checklist begrijpelijk communiceren en de begrijpelijke woordenlijst met coronawoorden van Pharos helpen daarbij.
Voorbeelden
Zeg: 'De gezondheid van uw vader is het afgelopen jaar erg slecht geworden, zijn lichaam is heel zwak.'
Niet: 'Zijn conditie is achteruitgegaan.'
Zeg over palliatieve sedatie (midazolam): 'We geven u een extra medicijn want uw lichaam is moe en vecht voor uw leven. Door dit medicijn krijgt u meer rust. Meestal gaat u hiervan slapen, maar soms bent u even wakker.'
Niet: 'We gaan beginnen met palliatieve sedatie.'
Zeg: 'Ik weet niet zeker of u dit virus kunt overleven. U bent zo ziek dat u hieraan dood kunt gaan.'
Niet: 'De prognose is niet gunstig.'
Themapagina Pharos: begrijpelijke communicatie in de palliatieve coronazorg