Wil je aandacht besteden aan de Week van de Palliatieve Zorg?
Daarmee helpen we je graag. Er valt genoeg over te publiceren, of dat nu voor een krant, website, rtv-uitzending of voor social media is. Diverse invalshoeken zijn denkbaar; hieronder geven we je een aantal suggesties.
Wat wordt er in Nederland georganiseerd van 4 tot en met 11 oktober?
Waarom de Week van de Palliatieve Zorg?
Nog veel te weinig mensen weten wat palliatieve zorg is en wat het kan betekenen voor mensen die moeten leven met een ongeneeslijke ziekte. Er zijn voor hen vele vormen van zorg, ondersteuning, begeleiding en behandeling beschikbaar. Het is ontzettend jammer als een groot deel daarvan aan hen voorbij gaat. Dat zorgt voor onnodig veel lijden. Om dit te voorkomen is alle aandacht voor palliatieve zorg van groot belang!
Daarom is er de Week van de Palliatieve Zorg: zo laten we zoveel mogelijk mensen zien, ervaren en lezen wat palliatieve zorg inhoudt.
Geef palliatieve zorg meer publiciteit!
Waarom zou je aandacht besteden aan de Week van de Palliatieve Zorg? Uiteraard help je ons daarmee, als organisatoren van de Week van de Palliatieve Zorg. Maar: het draait niet om ons. Het gaat om de mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Zij krijgen nog te vaak niet de zorg die ze eigenlijk nodig hebben. Omdat ze niet weten dat het bestaat, en er daarom ook niet naar kunnen vragen. Of omdat hun zorgverleners het complete aanbod niet kennen. Hoe beter mensen op de hoogte zijn van het bestaan van palliatieve zorg en wat het voor hen kan betekenen, hoe groter de kans dat zij straks de juiste zorg en ondersteuning krijgen. En daarmee de – naar omstandigheden – allerbeste kwaliteit van leven krijgen. Dat gunnen wij hen. En als jij een artikel, post of uitzending maakt, draag jij daaraan bij. Waarvoor dank.
Je kunt als redacteur of journalist op meerdere manieren meehelpen de aandacht voor palliatieve zorg te vergroten. Bijvoorbeeld:
-
Kies een activiteit uit de agenda. Ga ernaar toe en doe er verslag van;
-
Kijk welke activiteiten in jouw regio plaatsvinden. Kondig ze aan;
-
Kies een doelgroep die palliatieve zorg krijgt, bijvoorbeeld mensen met een longziekte, en maak een artikel over wat palliatieve zorg voor hen kan betekenen;
-
Kies één van de vier dimensies van palliatieve zorg. In deze zorg is er aandacht voor lichamelijke, psychische, sociale en spirituele zorgbehoeften. Laat aan de hand van bijvoorbeeld interviews (met ervaringsdeskundigen of zorgprofessionals) zien wat palliatieve zorg in zo'n dimensie betekent;
-
Plaats een interview met een patiënt die met een ongeneeslijke ziekte leeft. Wij kunnen bemiddelen in contact. Tijdens de Week van de Palliatieve Zorg loopt tevens de landelijke campagne Leven tot het laatst. De patiënten die aan deze campagne meedoen, zijn beschikbaar voor interviews. Zij leven met verschillende ziektes, waaronder kanker, dementie, Parkinson en longfibrose;
-
Plaats een interview met een zorgprofessional die in palliatieve zorg gespecialiseerd is. In ieder ziekenhuis is een team palliatieve zorg. De artsen en verpleegkundigen uit die teams vertellen je graag wat palliatieve zorg in hun zorgpraktijk betekent.
Gebruik onze toolkit met promotiemateriaal
![]() |
Om je te helpen palliatieve zorg in de schijnwerper te zetten, hebben we alvast verschillende promotiematerialen voor je gemaakt. In onze toolkit vind je onder meer posters in verschillende formaten, logo's, voorbeeldpersberichten en berichten voor social media. |