Autonomie en levenseindebeslissingen (lesbeschrijving)
- Aanbieder Medical Humanities UMCU
- Soort materiaal (powerpoint-)presentatie, lesmodule
- Versie 2017
- Opleiding geneeskunde-master (7)
- CanMEDs rol professional en kwaliteitsbevorderaar | professionaliteit, zorgverlener | medisch handelen
- Kosten nee
College en werkgroep over autonomie en levenseindebeslissingen (master, jaar 3). Het doel is de student te laten kennismaken met de autonome keuze van de patiƫnt in de besluitvorming rond het levenseinde. Proactieve zorgverlening of Advance Care Planning (ACP) draagt hier aan bij. In de werkgroep bespreken studenten een eigen casus uit de stages in het ziekenhuis of elders in de gezondheidszorg waarin zij vragen tegenkwamen over de besluitvorming rond het levenseinde.
Leerdoelen
- Studenten kunnen de kenmerken bij proctieve zorgplannning (ACP) benoemen en aangeven hoe ze dit in de praktijk aangaan om kwetsbare patiƫnten te helpen autonomie te realiseren aan het einde van hun leven.
- Studenten leren te reflecteren op praktische ervaringen, opgedaan in de coschappen van jaar 3 tot en met 5 met behulp van theoretische kennis uit de bachelor.
Licentie
Dit materiaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal (2020) en door de screeningscommissie Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) (2021) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.