Proactieve zorgplanning (advance care planning)
- Aanbieder Afdeling Medical Humanities, UMCU
- Soort materiaal meerdere, tekstueel
- Type reeks lessen/taken
- Versie 2017
- Opleidingsniveau bachelor (niveau 6), master (niveau 7)
- Zorgverlener basisartsen, huisartsen, paramedici, verpleegkundigen
- CanMEDS zorgverlener
- EPA's proactieve zorgplanning, zelfzorg
Lesbeschrijving van de werkgroep proactieve zorgplanning (ook wel: advance care planning) als onderdeel van het blok Medical Humanities (Bachelor jaar 3) in de onderwijssetting van het UMCU. Het betreft:
- de tekst voor studenten in het blokboek
- de docenthandleiding
- de voorbereidende opdracht voor studenten
- beschrijving van het hoorcollege
- gedicht horend bij de werkvorm
Leerdoelen van het Hoorcollege en de Werkgroep. De student kan:
- uitleggen wat het bezwaar is van Sherwin Nuland tegen ‘het moderne doodgaan’
- aangeven waarin de meerwaarde is gelegen van een mentaliteits-historisch perspectief op de dood
- uitleggen wat de kern is van het boek van Philippe Ariès over de (on)getemde dood
- benoemen welke periode Philippe Ariès aan de moderne tijd ten voorbeeld stelt, en waarom
- uitleggen waarin volgens Philippe Ariès de paradox is gelegen in de moderne omgang met de dood
- uitleggen wat Sherwin Nuland bedoelt als hij een accentverschuiving bepleit van de ars moriendi naar de ars vivendi
- de rol van mensenrechten beschrijven bij de discussie over levensbeëindiging op verzoek en levensbeëindiging zonder verzoek
- uiteenzetten waarom de wetgever bemoeienis heeft met bepaalde MBL
- beschrijven welke MBL onder de bepalingen van het Wetboek van Strafrecht en de WTL vallen
- beschrijven onder welke voorwaarden euthanasie en hulp bij zelfdoding niet strafbaar zijn
- toelichten in welke gevallen euthanasie op basis van een eerdere schriftelijke wilsverklaring op basis van de wet mogelijk is
- de rollen aanduiden die a) de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie, b) de gemeentelijk lijkschouwer en c) de Officier van justitie spelen in het geval van een euthanasie of hulp bij zelfdoding
- een definitie geven van proactieve zorgplanning
- beschrijven voor welke groepen patiënten proactieve zorgplanning geïndiceerd is
- het proces van proactieve zorgplanning beschrijven en aangeven wat de belangrijkste uitkomsten zijn
- beschrijven welke de belangrijkste obstakels zijn voor het uitvoeren van proactieve zorgplanning
- reflecteren op eigen waarden ten aanzien van het levenseinde.
Licentie
Opmerkingen bij dit materiaal
Door: EPZ Onderwijscommissie op 2020-03-09 13:19:17
Het materiaal waarnaar verwezen wordt, is zodanig beschreven dat het ook zonder kloppende links gevonden kan worden.
Door: EPZ Onderwijscommissie op 2020-03-08 08:43:59
Materiaal bevat bruikbare casus en een opzet die je aan je eigen onderwijssituatie kan/zal moeten aanpassen en aanvullen
Dit onderwijsmateriaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs.