Onderwijsmateriaal
Proactieve zorgplanning (advance care planning) (les)
- Aanbieder UMCU
- Soort materiaal tekstueel
- Versie 2017
- Opleiding bachelor geneeskunde niveau 6, basisarts niveau 7, geneeskunde-master (7), geneeskundig specialist niveau 8 (basis PZ), geneeskundig specialist niveau 8+ (gevorderd PZ), hbo verpleegkundige niveau 6, physician assistant (7), post-hbo palliatieve zorg (6), vpk. specialist (7)
- CanMEDs rol organisator | organisatie en leiderschap, zorgverlener | medisch handelen
- Kosten nee
Lesbeschrijving van de werkgroep proactieve zorgplanning (advance care planning) als onderdeel van het blok Medical Humanities (bachelor jaar 3) in de onderwijssetting van het UMCU. Het betreft:
- de tekst voor studenten in het blokboek
- de docenthandleiding
- de voorbereidende opdracht voor studenten
- beschrijving van het hoorcollege
- gedicht horend bij de werkvorm
Leerdoelen
Na het volgen van deze les kan de student:
- uitleggen wat het bezwaar is van Sherwin Nuland tegen ‘het moderne doodgaan’
- aangeven waarin de meerwaarde is gelegen van een mentaliteits-historisch perspectief op de dood
- uitleggen wat de kern is van het boek van Philippe Ariès over de (on)getemde dood
- benoemen welke periode Philippe Ariès aan de moderne tijd ten voorbeeld stelt, en waarom
- uitleggen waarin volgens Philippe Ariès de paradox is gelegen in de moderne omgang met de dood
- uitleggen wat Sherwin Nuland bedoelt als hij een accentverschuiving bepleit van de ars moriendi naar de ars vivendi
- de rol van mensenrechten beschrijven bij de discussie over levensbeëindiging op verzoek en levensbeëindiging zonder verzoek
- uiteenzetten waarom de wetgever bemoeienis heeft met bepaalde MBL
- beschrijven welke MBL onder de bepalingen van het Wetboek van Strafrecht en de WTL vallen
- beschrijven onder welke voorwaarden euthanasie en hulp bij zelfdoding niet strafbaar zijn
- toelichten in welke gevallen euthanasie op basis van een eerdere schriftelijke wilsverklaring op basis van de wet mogelijk is
- de rollen aanduiden die a) de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie, b) de gemeentelijk lijkschouwer en c) de Officier van Justitie spelen in het geval van een euthanasie of hulp bij zelfdoding
- een definitie geven van proactieve zorgplanning
- beschrijven voor welke groepen patiënten proactieve zorgplanning geïndiceerd is
- het proces van proactieve zorgplanning beschrijven en aangeven wat de belangrijkste uitkomsten zijn
- beschrijven welke de belangrijkste obstakels zijn voor het uitvoeren van proactieve zorgplanning
- reflecteren op eigen waarden ten aanzien van het levenseinde.
Licentie
Dit materiaal is door de projecten Pasemeco en/of Edupal (2020) en door de screeningscommissie Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O2PZ) (2021) aangemerkt als geschikt onderwijsmateriaal voor het initieel onderwijs en bij- en nascholing.
Contactpersoon
Ghislaine van Thiel
UMCU
Laatst geactualiseerd:
22 december 2021